Mata
Pelajaran :
Matematik
Kelas : 4
Cemerlang
Tarikh :
10.11.2011
Masa : 30
minit
Bilangan
Murid : 40 orang
Bidang
pelajaran : Ukuran
Objektif
pelajaran : Menyukat
isipadu cecair
Hasil
pembelajaran : Diakhir
sesi pembelajaran ini murid dapat
A
: Menguasai isikandungan
i)
Menyukat
isipadu cecair menggunakan unit liter dan mililiter
B :
Membina kemahiran saintifik,berfikir dan strategi
berfikir
i)
Menyukat
isipadu cecair dalam kumpulan untuk mengetahui isipadu cecair
C :
Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
i)
Melibatkan
diri secara aktif dalam kumpulan dan menyukat isipadu cecair dengan tepat.
Konsep : Isipadu
cecair di sukat menggunakan unit litre dan millilitre
Bahan : Silinder
penyukat,bikar, baldi,air
Langkah
berjaga-jaga : Memastikan air
yang digunakan tidak tumpah
Pengetahuan
sedia ada : Murid telah
menggunakan alat penimbang (kg) dalam tajuk
Timbangan Berat
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan
(3 minit )
|
Petak Sifir
|
Menetapkan masa untuk
murid menyiapkan petak sifir
|
Murid menyiapkan petak
sifir dalam masa yang ditetapkan dalam buku latihan
|
Strategi/Teknik
Pertandingan
Petak Sifir mengikut masa
secara individu
|
Menstruktur
15 minit
|
Isipadu cecair disukat
dengan silinder penyukat dan menggunakan unit litre dan mililitre
|
1.Guru
membahagikan
murid kepada 10
kumpulan.
2.Guru memberi
penerangan dan
mengarahkan
murid menyukat
isipadu cecair
mengikut arahan
|
1.Murid mendengar
arahan guru.
2. Murid menyukat
isipadu cecair
mengikut arahan
guru melibatkan
unit litre dan
mililitre
|
Strategi/Teknik
Eksperimen dalam kumpulan
Sikap saintifik dan nilai
murni:
Kerjasama dalam kumpulan
|
Aplikasi Idea
7 minit
|
Menyukat isipadu cecair
dengan tepat
|
1.Guru mengarahkan murid
melukis bekas dengan pelbagai senggatan
|
1.Murid melukis
isipadu air
mengikut arahan
guru
|
Strategi/Teknik
Main Peranan
|
Penutup
5 minit
|
Isipadu cecair dalam
kehidupan seharian
|
.Guru mengarahkan
murid menyebutkan barangan
di rumah dan isipadunya
|
Murid menjawab soalan guru
secara individu
|
Strategi/Teknik
Soaljawab
|
Refleksi Pengajaran
Pengenalan
Sebelum saya memulakan pengajaran untuk murid Tahun 4 Cemerlang ini, saya perlu memikirkan beberapa aspek seperti bilangan murid yang ramai, latar belakang murid yang baik dari segi pengetahuan yang asas, berminat dan kerjasama yang diberikan. Oleh itu , saya boleh merancang aktiviti yang melibatkan murid menjalankan eksperimen kerana sikap ingin tahun dikalangan murid-murid dan mereka boleh bekerjasam antara satu sama lain.
Pengenalan
Sebelum saya memulakan pengajaran untuk murid Tahun 4 Cemerlang ini, saya perlu memikirkan beberapa aspek seperti bilangan murid yang ramai, latar belakang murid yang baik dari segi pengetahuan yang asas, berminat dan kerjasama yang diberikan. Oleh itu , saya boleh merancang aktiviti yang melibatkan murid menjalankan eksperimen kerana sikap ingin tahun dikalangan murid-murid dan mereka boleh bekerjasam antara satu sama lain.
Kekuatan
Kelebihan dan kekuatan yang dapat
dikesan semasa menjalankan tugasan makroteaching ialah respon murid semasa
aktiviti dan soaljawab yang dijalankan. Murid menunjukkan minat semasa aktiviti
dengan terlibat secara aktif dalam kumpulan masing-masing. Penglibatan aktif
dalam kumpulan dapat memupuk sikap kerjasama dikalangan murid-murid. Semasa
sesi soalajawab murid menjawab setiap soalan yang diberikan oleh guru. Ini boleh dijadikan panduan atau kayu pengukur
oleh guru bahawa murid memberikan tumpuan semasa P & P dijalankan. Selain
daripada itu, penguasaan isikandungan pelajaran oleh guru memudahkan
penyampaian isi pelajaran. Guru dapat mengaitkan penggunaan isipadu cecair dan
unit yang digunakan iaitu liter dan mililitre dalam kehidupan seharian
murid-murid. Di samping itu, penyampain guru yang jelas dan tegas memudahkan
guru mengawal murid semasa pengajaran di jalankan. Tindakan guru memberikan
pujian terus kepada kumpulan yang berjaya menyukat isipadu cecair dengan tepat
dapat digunakan sebagai peransang kepada aktiviti yang seterusnya di samping
pemantauan dapat menilai murid secara terus. Tindakan guru bergerak dari satu
kumpulan kepada kumpulan yang lain dapat membantu guru mengawal murid disamping
memastikan semua murid terlibat dalanm aktiviti yang dijalankan.
Kelemahan
Kelemahan dan kekurangan yang dikenalpasti adalah penggunaan masa
untuk aktiviti yang dijalankan dan penggunaan alatan yang kuranga mencukupi
semasa aktiviti dijalankan. Ketepatan masa penting bagi memastikan proses P
& P berjalan dengan baik dan lancar. Berdasarkan rakaman P & P yang
telah dijalankan, didapati masa yang digunakan untuk menjalankan sesuatu
langkah tidak seiring. Hal ini disebabkan oleh pada langkah menstruktur masa
yang panjang diperlukan untuk murid melaksanakan aktiviti. Selain itu, bahan
yang digunakan terhad iaitu dua bekas satu kumpulan.Semasa langkah murid
mengaplikasi idea pula guru tidak
menunjukkan jawapan yang betul sebagai panduan murid. Walau bagaimanpun ianya
tidak menjejaskan penglibtan murid semasa aktiviti dijalankan.
Langkah
Mengatasi
Setiap kelemahan dan kekurangan yang
dikesan memerlukan penambahbaikan bagi meningkatkan kualiti pengajaran pada
masa akan datang. Berdasarkan kelemahan dan kekurangan makroteaching ,
penambahbaikan yang perlu dilakukan ialah ketepatan masa yang diguna pada
setiap langkah yang dirancang. Ketepatan masa perlu supaya perancangan yang
dibuat dapat diselesaikan pada satu-satu sesi pengajaran . Kegagalan guru
menyudahkan P &P mengikut perancangan menyebabkan P & P yang sama terpaksa
disambung pada masa yang lain dan ini menjejaskan perancangan tahunan yang
telah dibuat sebelum ini.
Bahan yang mencukupi dapat membantu
semua murid menunjukkan kefahaman mereka dengan menyukat isipadu cecair yang
betul. Selain itu, bekas penyukat yang digunakan secara individu dapat
memastikan murid terlibat dalam setiap aktiviti yang dijalankan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan