Sabtu, 12 November 2011

Matematik Tahun 4

 




Mata Pelajaran                        : Matematik
Kelas                                       : 4 Cemerlang
Tarikh                                      : 10.11.2011
Masa                                       : 30 minit
Bilangan Murid                        : 40 orang
Bidang pelajaran                     : Ukuran
Objektif pelajaran                    : Menyukat isipadu cecair
Hasil pembelajaran                 : Diakhir sesi pembelajaran ini  murid dapat
                                                A : Menguasai isikandungan
i)              Menyukat isipadu cecair menggunakan unit liter dan mililiter
B : Membina kemahiran saintifik,berfikir dan strategi
     berfikir
i)              Menyukat isipadu cecair dalam kumpulan untuk mengetahui isipadu cecair
C : Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
i)              Melibatkan diri secara aktif dalam kumpulan dan menyukat isipadu cecair dengan tepat.

Konsep                                    : Isipadu cecair di sukat menggunakan unit litre dan millilitre
Bahan                                      : Silinder penyukat,bikar, baldi,air
Langkah berjaga-jaga             : Memastikan air yang digunakan tidak tumpah
Pengetahuan sedia ada          : Murid telah menggunakan alat penimbang (kg) dalam tajuk 
                                                     Timbangan Berat


Fasa

Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Nota
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Permulaan
(3 minit )

Petak Sifir

Menetapkan masa untuk murid menyiapkan petak sifir

Murid menyiapkan petak sifir dalam masa yang ditetapkan dalam buku latihan
Strategi/Teknik
Pertandingan
Petak Sifir mengikut masa secara individu

Menstruktur
15 minit
Isipadu cecair disukat dengan silinder penyukat dan menggunakan unit litre dan mililitre
1.Guru
   membahagikan
   murid kepada 10
   kumpulan.
2.Guru memberi
   penerangan dan
   mengarahkan
   murid menyukat
   isipadu cecair
   mengikut arahan

1.Murid mendengar 
   arahan guru.
2. Murid menyukat
    isipadu cecair
    mengikut arahan
    guru melibatkan
    unit litre dan
    mililitre
Strategi/Teknik
Eksperimen dalam kumpulan

Sikap saintifik dan nilai murni:
Kerjasama dalam kumpulan
Aplikasi Idea
7 minit
Menyukat isipadu cecair dengan tepat
1.Guru mengarahkan murid melukis bekas dengan pelbagai senggatan
1.Murid melukis
   isipadu air
  mengikut arahan
  guru
Strategi/Teknik
Main Peranan
Penutup
5 minit
Isipadu cecair dalam kehidupan seharian
.Guru    mengarahkan
murid menyebutkan barangan di rumah dan isipadunya
Murid menjawab soalan guru secara individu
Strategi/Teknik
Soaljawab

Refleksi Pengajaran
Pengenalan
Sebelum saya memulakan pengajaran untuk murid Tahun 4 Cemerlang ini, saya perlu memikirkan beberapa aspek seperti bilangan murid yang ramai, latar belakang murid yang baik dari segi pengetahuan yang asas, berminat dan kerjasama yang diberikan. Oleh itu , saya boleh merancang aktiviti yang melibatkan murid menjalankan eksperimen kerana sikap ingin tahun dikalangan murid-murid dan mereka boleh bekerjasam antara satu sama lain.
 
Kekuatan
Kelebihan dan kekuatan yang dapat dikesan semasa menjalankan tugasan makroteaching ialah respon murid semasa aktiviti dan soaljawab yang dijalankan. Murid menunjukkan minat semasa aktiviti dengan terlibat secara aktif dalam kumpulan masing-masing. Penglibatan aktif dalam kumpulan dapat memupuk sikap kerjasama dikalangan murid-murid. Semasa sesi soalajawab murid menjawab setiap soalan yang diberikan oleh guru. Ini  boleh dijadikan panduan atau kayu pengukur oleh guru bahawa murid memberikan tumpuan semasa P & P dijalankan. Selain daripada itu, penguasaan isikandungan pelajaran oleh guru memudahkan penyampaian isi pelajaran. Guru dapat mengaitkan penggunaan isipadu cecair dan unit yang digunakan iaitu liter dan mililitre dalam kehidupan seharian murid-murid. Di samping itu, penyampain guru yang jelas dan tegas memudahkan guru mengawal murid semasa pengajaran di jalankan. Tindakan guru memberikan pujian terus kepada kumpulan yang berjaya menyukat isipadu cecair dengan tepat dapat digunakan sebagai peransang kepada aktiviti yang seterusnya di samping pemantauan dapat menilai murid secara terus. Tindakan guru bergerak dari satu kumpulan kepada kumpulan yang lain dapat membantu guru mengawal murid disamping memastikan semua murid terlibat dalanm aktiviti yang dijalankan.

Kelemahan
Kelemahan dan kekurangan  yang dikenalpasti adalah penggunaan masa untuk aktiviti yang dijalankan dan penggunaan alatan yang kuranga mencukupi semasa aktiviti dijalankan. Ketepatan masa penting bagi memastikan proses P & P berjalan dengan baik dan lancar. Berdasarkan rakaman P & P yang telah dijalankan, didapati masa yang digunakan untuk menjalankan sesuatu langkah tidak seiring. Hal ini disebabkan oleh pada langkah menstruktur masa yang panjang diperlukan untuk murid melaksanakan aktiviti. Selain itu, bahan yang digunakan terhad iaitu dua bekas satu kumpulan.Semasa langkah murid mengaplikasi idea pula guru  tidak menunjukkan jawapan yang betul sebagai panduan murid. Walau bagaimanpun ianya tidak menjejaskan penglibtan murid semasa aktiviti dijalankan.


Langkah Mengatasi
Setiap kelemahan dan kekurangan yang dikesan memerlukan penambahbaikan bagi meningkatkan kualiti pengajaran pada masa akan datang. Berdasarkan kelemahan dan kekurangan makroteaching , penambahbaikan yang perlu dilakukan ialah ketepatan masa yang diguna pada setiap langkah yang dirancang. Ketepatan masa perlu supaya perancangan yang dibuat dapat diselesaikan pada satu-satu sesi pengajaran . Kegagalan guru menyudahkan P &P mengikut perancangan menyebabkan P & P yang sama terpaksa disambung pada masa yang lain dan ini menjejaskan perancangan tahunan yang telah dibuat sebelum ini.
Bahan yang mencukupi dapat membantu semua murid menunjukkan kefahaman mereka dengan menyukat isipadu cecair yang betul. Selain itu, bekas penyukat yang digunakan secara individu dapat memastikan murid terlibat dalam setiap aktiviti yang dijalankan.








































Tiada ulasan:

Catat Ulasan